Visgi šio renginio moralumo klausimą reikėjo iškelti gerokai anksčiau ir ne internete, o leidimus tokioms parodoms išduodančiose institucijose.

Kadangi DELFI komentatorius, galbūt netgi turintis bilietą į šį nužmoginimo ir nužmogėjimo šou, tikriausiai jau jaučia niežulį pirštų galiukuose, skubu reikšti savo nuomonę.

Girdėjome, kad kai kur ši paroda buvo leista (Vokietijoje, Ispanijoje, daugelyje JAV valstijų), kai kur, pavyzdžiui, Prancūzijoje - drausta. Kita vertus, ne tai yra kriterijus parodos moralumui vertinti. Akivaizdu, kad net ir masinio paplitimo ar legalus reiškinys ne visada yra moralus. Pagrindinis kriterijus pažangioje ir moralioje visuomenėje turėtų būti pagarba žmogui, jo teisėms ir orumui. Norėčiau dar kartą atkreipti dėmesį į jau žinomą faktą, kad šioje parodoje demonstruojami iš tikros „medžiagos“, tikrų kūnų, tikrų ŽMONIŲ padaryti eksponatai. Parodoje tiesmukišku atvirumu rodomi kūnai yra ASMENŲ, kurie gimė iš meilės, gal ir patys mylėjo, kentėjo, verkė, džiaugėsi, gėrė arbatą, grožėjosi gėlėmis, ieškojo tiesos. Dabar jie - eksponatai.

Kvestionuotinas ne tik šios parodos „medžiagos“, „subjektų“ – Kinijos piliečių – atsiradimo ekspozicijose klausimas. Per retai ir per tyliai klausiama dėl pačių eksponuojamųjų laisvo informuoto sutikimo. Galų gale, apie kokį sutikimą kalbame? Mirtis ir mirusio žmogaus kūnas turi būti gerbiami, net jei pats žmogus sau tos pagarbos nenori. Ir visai nevadintina pagarba žmogaus orumui tai, kad parodos kūrėjai „su derama pagarba žmogaus kūnui“ jį pjaustė, lipdė, apdorojo chemiškai. Pagarba yra ne vien jausmas, pagarbos lygį atspindi intencija bei veiksmas. Mano nuomone, šiuo atveju pagarba baigiasi jau tada, kai kažkas apskritai sugalvoja daryti „meną“ ir pinigus iš mirusio žmogaus palaikų.

Antra vertus, parodos rengėjai skelbia, kad pagrindinis jų tikslas – parodyti, koks nuostabus žmogaus kūnas, paskatinti juo rūpintis ir šiaip gerai praleisti laiką. Na, visada girdime tas pačias pasakas: „Ateikite, pamatysite, kaip čia gera, mes dirbame tik dėl kilnios misijos.“ Žinote, kas nesirūpina savo kūnu, nesirūpins ir toliau ir net paties didžiausio rūkaliaus pajuodusių plaučių nuotrauka jam nepadės.

Viešoje erdvėje, kiek teko girdėti, šią parodą parėmė, pareklamavo teismo medicinos bei medicinos akademinės visuomenės atstovai. Gudrus organizatorių ėjimas – piliečiai, nemąstykite, juk net medikai remia šį renginį! Žinote, profesionalumas savo srityje visiškai nerodo moralumo. Tai jau matėme ir po II Pasaulinio karo, kai buvo išaiškinti kraupūs, pavyzdžiui, gabių medikų nusikaltimai. Ir apskritai, gerbiamieji, viena yra griežtai reglamentuotas ir ne betikslis ar komerciniais sumetimais vykdomas žmogaus pjaustymas lavoninėse, teismo medicinos institutuose, laboratorijose, o visai kas kita – parodos rengimas.

Sveikos gyvensenos ugdymas yra šeimos, mokyklos užduotis. Profesionaliam mokymui turime universitetus, institutus, centrus, bet ne „Panoramą“, kur būreliai laimingų šeimynėlių (organizatoriai teigia, kad renginys skirtas visai šeimai!) su savo atžalomis gali smagiai leisti laiką vėpsodami į kokio nors Xiao kaulus. Ar sutiktumėte, kad už pinigus būtų demonstruojamos „lėlės“ iš Jūsų motinų ir vaikų kūnų? Net ir perdirbtų su visa pagarba, kaip teigia organizatoriai, išmirkyti ir kvepiantys. Sutiktumėte?

Tad kokio „meno“ ten einate pažiūrėti ir kokių žinių įgyti? Koks vidinis impulsas, aistra ten veda? „Duonos ir žaidimų“ – to reikia liaudžiai. Tik gaila, kad kuo toliau, tuo daugiau prisiriję duonos ir prisižiūrėję žaidimų tampame vis amoralesni ir aklesni.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!