Kiekvieną dieną naudojuosi viešojo transporto paslaugomis, kiek gyvenu gimtajame mieste, dar tokios betvarkės, nepagarbos paslaugos vartotojui, chaoso nepamenu, net Rusijos ar Baltarusijos, tolimuosiuose miestuose nėra tokios netvarkos ir nepagarbos keleiviui kaip pas mus, o juk esame Europos Sąjungos šalis, save laikom vakarietišku, kultūringu Europos miestu.

Panagrinėkime iš arčiau mūsų kasdienines viešojo transporto problemas, o kartais ir tragedijas, kurios gali nutikti bet kuriam iš mūsų.

Prieš keletą savaičių važiavau greituoju autobusu 2G, autobusas nebuvo pilnas, todėl atkreipiau dėmesį į vidutinio amžiaus vyriškį, kuris įlipo į autobusą su žemėlapiu rankoje. Supratau kad tai užsienietis, jis priėjo prie manęs ir pasiteiravo, kaip jam nuvykti į miesto centrą bei įsigyti bilietėlį.

Tai buvo solidus vokietis, atvykęs į mūsų miestą pasisvečiuoti. Tačiau aš jam nespėjau visko paaiškinti, nes sekančioje stotelėje autobusą šturmavo mūsų „nuostabieji“ kontrolieriai pykčio, agresijos ir neapykantos perkreiptais veidais. Kontrolieriai iš karto puolė mūsų miesto svečią, apstojo, šaukė, gestikuliavo rankomis, nė vienas iš jų nemokėjo užsienio kalbos.

Aš užstojau garbų mūsų miesto svečią ir paaiškinau kad jis ką tik įlipo ir nespėjo įsigyti talonėlio, tačiau tai buvo ne motais. Teko išlipti ir praeiti į raudoną autobusiuką temdytais langais. Manau, kad ne patį geriausią atsiminimą parsiveš namo mūsų miesto svečias. Ar ne paprasčiau būtų padėti užsieniečiui įsigyti talonėlį, nusišypsoti ir padėkoti, kad lankosi mūsų mieste? Kiek tokių atvejų nutinka per dieną, ypač vasarą, kai gausu turistų? Kokį įvaizdį susidaro užsienio turistai apie mūsų keleivių kontrolę?

Savaitgalį nutikusi baisi tragedija, kai po viešojo transporto ratais pėsčiųjų perėjoje žuvo močiutė su anūke, atskleidžia dar didesnes problemas Vilniaus miesto viešajame transporte. Juk buvo sekmadienis, kur taip lėkė vairuotojas, išdegęs akis, kad net žmonių nepastebėjo? Juk ir praeivių, ir automobilių ne daug, ypač sekmadienį. Man atrodo, kad mus aptarnaujantys vairuotojai į reisą išeina pikti, lyg nuo grandinės nutrūkę šunys, žmones greitieji autobusai veža kaip malkas, greitai stabdo, staigiai pradeda važiuoti, manau, jiems visiškai neįdomu, kas vyksta transporto viduje. Kiek sveria „ilgasis“ G autobusas, kuris kaip išprotėjęs monstras lekia siaura Pylimo gatvele? Manau, kad daug. Kiek jau nelaimingų atsitikimų atnešė toks vairavimo būdas? Nemažai. Ar prisiims kas atsakomybę už šias aukas ir nelaimes? Kiek jų dar bus?

Vairuotojai važiuodami kalba telefonu, dažnai dėl man nesuprantamų priežasčių sustoja gerokai už stotelės ir neatidaro pirmų durų, nors akivaizdžiai mato įlipti norinčius žmones, paskui žmonės grūdasi per pusę autobuso, kad nusipirktų bilietėlį... Rūkantis, telefonu kalbantis ir kaip išprotėjęs lekiantis vairuotojas tikrai nėra mano mylimo miesto vairuotojas. Prancūzijoje irgi eismas intensyvus, o vairuotojai dar dažniau pardavinėja bilietus turistams, tik tai netrukdo vairuotojui su kiekvienu įlipančiu pasisveikinti, apie vairavimo ir bendravimo kultūrą net nekalbu.

Vienas vairuotojas pasakojo ir apie miego trūkumą... Bet juk kokia vairuotojo nuotaika, toks ir vairavimas - ne pavieniai atvejai, kad vien tik vairuotoją galėtume kaltinti.

Reikia aiškintis darbo organizavimo bei kitus trūkumus ir pagaliau imtis priemonių. Galbūt prie vairo prileidžiami per silpnų tokiam darbui nervų žmonės, gal kamuojami nuolatinio pervargimo, todėl jų reakcijos į aplinką yra neadekvačios? Gal nepakankamai ilsisi? Kiek mačiau, daugelis jų yra vyresnio amžiaus žmonės. Manau, tyrimams reikia pasitelkti psichologų, kurie tam skirtų ne vieną dieną, o gal mėnesį - važinėtų kaip „keleiviai“, stebėtų vairuotojus, jų darbą, santykį su keleiviais, kolegomis, vadovybės, dispečerių santykius su jais, poilsio pertraukas ir jų sąlygas, ir po to sudarytų padėties „gydymo“ planą.

Ir tai ne vienintelės problemos mūsų viešajame transporte, kurias matome juo besinaudojantys vilniečiai kiekvieną dieną. Nemanau, kad jas mato VVT vadovas Gintaras Nakutis su visa savo „SAVŲ“ komanda (...). Tikiuosi, kad kitose filmo „Redirected“ už Lietuvą serijose personažais bus pasirinkti ne tik anglų ar vokiečių turistai, bet ir A.Zuokas, G.Nakutis bei kiti eksperimentuotojai mūsų pinigais ir gyvybe.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Susidūrėte su viešojo transporto bėdomis? Norite pasidžiaugti šia sistema? Pasidalinkite savo pasakojimu el.paštu pilieciai@delfi.lt su prierašu „Viešasis transportas“